← naspäť na hlavnú stránku

Nezmysel menom diéta

Ak nie sme chorí s diagnostikovanou potravinovou intoleranciou, cukrovkou alebo nám lekár zakázal nejaký druh potravín z iných dôvodov, tak naše telo nepotrebuje držať diétu a vylúčiť z jedálnička nejaký konkrétny typ stravy. Nekvalitné, prechemizované potraviny, či ich atrapy vylučujeme samozrejme bez ohľadu na stav nášho tela. Každý z nás je iný a tak je takmer nemožné vymyslieť nejaký univerzálny stravovací systém, ktorý by vyhovoval každému a to nielen z fyziologického, ale aj psychologického hľadiska.

1. Mýtus Je dôležité nájsť tú
moju správnu diétu

Akákoľvek diéta funguje. Dočasne. Náhlym znížením dávok jedla dostáva mozog z tráviacej sústavy signál, aby prepol do režimu hladu. Nie je schopný sa tak odrazu prispôsobiť malým porciám a zapína režim zníženej spotreby kalórií. V režime hladovania sa menia aj ostatné telesné procesy. Napríklad sa zdvojnásobuje počet enzýmov, ktoré produkujú tukové bunky. Ak sa teda rozhodneme pre niektorú z diét s obmedzeným príjmom kalórií, rozhodli sme sa nie schudnúť, ale stučnieť. Avšak predtým zažijeme krátke obdobie štíhlejšieho života. Okrem toho budeme bojovať so svojou psychikou, pretože človek má negatívny vzťah k akýmkoľvek obmedzeniam.

2. Mýtus Toto nie je diéta,
ale systém stravovania

Ak sa rozhodneme pre stravovací systém, ktorý ráta s určitou slobodou vo voľbe potravín v rámci dovolených pravidiel opäť je to len o obmedzeniach, ktoré sú predkladané sofistikovaným spôsobom. Dodržiavaním systému má nastať pokles hmotnosti, najlepšie pomalým, a preto udržateľným spôsobom. A ak sa takto dokážeme stravovať celý život, tak pokles hmotnosti bude trvalý. Hlavnou myšlienkou je, že keď si odoprieme zakázané, tým menej sa nám to bude žiadať. Presný opak je však pravdou: zakázané ovocie chutí najlepšie, odriekaného chleba najväčší krajec. Zasa bojujeme proti jednej zo základných vlastností ľudskej psychiky, a to sú nechuť k obmedzeniam, zákazom a príkazom.

3. Mýtus bez sebakontroly okamžite priberiem

Dohliadať, dozerať, kontrolovať je hlavným krédom tejto myšlienky. Potravinový priemysel, rôzne stravovacie štýly, systémy, diéty nás všetkých naučili aké potraviny sú zdravé, aké číselné parametre majú mať, koľko ich potrebujeme, kedy, ako atď. V konečnom dôsledku, aj keď vyzbrojený všetkými najnovšími vedomosťami, sa človek ocitá v začarovanom kruhu rôznych obmedzení. Prestáva veriť vlastnému telu, lebo je valcovaný inými, vonkajšími, zdrojmi informácií. Stráca schopnosť počúvať signály svojho tela.

4. Mýtus Bez cvičenia sa nedá
schudnúť

Aktívny pohyb je nevyhnutnou, ale nie dostatočnou a jedinou podmienkou schudnutia. Pohyb umožňuje človeku s narušeným typom stravovania, aby sa začal cítiť lepšie. Je to dôsledok vyplavovaných endorfínov a pomalým zlepšovaním fyzickej kondície sa zlepšuje aj tá psychická. Cvičenie znamená aj starostlivosť o seba. Aj to je spôsob akým sa učíme mať sa rád/rada. Pohyb by preto mal prinášať radosť, pôžitok, tak ako nám ho prináša jedlo. Druhou stránkou tohto mýtu je to, že niektorí ľudia majú genetickú predispozíciu, ktorá im aj pri intenzívnom cvičení bráni schudnúť. Avšak byť geneticky náchylným na tučnotu neznamená, že človek nemôže byť pohyblivý, pružný, a že sa nemôže cítiť ľahkým.

5. Mýtus Môj život bude krajší,
keď schudnem

Držaním diéty si vytyčujeme cieľ zmeniť svoj život a aby sa táto zmena udiala musíme schudnúť. Znie to čudne, nie? Ak na krehkom základe vlastného zovňajšku staviame a podmieňujeme celý náš ďalší nový, vysnívaný život, budeme pravdepodobne pri prvom vážnom životnom neúspechu čeliť ťažkému sklamaniu zo seba. Už nebude mať zmysel ďalej budovať, udržiavať svoje telo v ťažko nadobudnutej štíhlosti. Motivácia znižovať svoju hmotnosť môže byť jedine vnútorná. Robím to pre seba, chcem to, potrebujem to a dovoľujem tejto zmene prísť. Osobnostné zmeny sa musia dosiahnuť pre začatím chudnutia alebo počas neho. A potom chudnúť možno vôbec nebude treba. Proces zmien naštartuje aj náš metabolizmus úplne prirodzene.

6. Mýtus Keď schudnem,
budem zdravší

Diéty majú negatívny dosah na fyzické aj psychické zdravie. Chudosť sa spája s kratšou dĺžkou života a väčšou náchylnosťou na niektoré ochorenia vo vyššom veku. Nízkokalorické diéty zdvojnásobujú množstvo enzýmov, ktoré podporujú ukladanie tuku do zásob. Odopieraním si určitých potravín sa vystavujeme neustálemu stresu.Telo je náchylné ukladať tuk do oblasti pása a tento typ obezity štatisticky súvisí s rizikom srdcovo-cievnych chorôb, metabolickým syndrómom. Diéty významne znižujú sebavedomie a sebaúctu z neustáleho zažívania neúspechov pri pokusoch o zmenu stravovania a zníženia hmotnosti. Zároveň oslabujú pocit kontroly nad vlastným stravovacím správaním.

← naspäť na hlavnú stránku
Tento web používa súbory cookie. Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Googlom. Používaním tohto webu vyjadrujete svoj súhlas s používaním súborov cookie. Viac informácií