← naspäť na hlavnú stránku

Spoznajme hlad

Naše telo nám samo hovorí, kedy a čo potrebuje, len sme sa naučili v návale každodennosti, ako ho nepočúvať. Naozaj nemusíme raňajkovať o siedmej, ak nie ste hladní len preto, že „raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa”. Ani nemusíme večerať pred šiestou, keď ideme spať o polnoci. Najlepší výživový poradca je naše telo. Aby sme mu lepšie porozumeli, prinášame vám krátke vysvetlenie, čo nám naše telo chce povedať hladom.

Úrovne hladu

1. Náhrobný kameň

Extrémna forma hladu, ktorá zahŕňa mimoriadnu únavu, krútenie hlavy, zahmlené vedomie a zúžené videnie. Dá sa k nemu dopracovať až po dlhšom nedostatku jedla.

2. Čenkovej deti

Pociťujeme emocionálne podráždenie, kŕče od hladu, trasú sa nám ruky a stupňuje sa únava. Sme schopní zjesť naozaj čokoľvek, najlepšie celú chladničku alebo obchod s potravinami, za kúsok jedla zradíme všetko, čomu veríme.

3. Najlepší kuchár

Intenzívne vnímame hlad, škvŕka nám v žalúdku, vieme, že čochvíľa budeme musieť všetko nechať a ísť sa najesť. Naša koncentrácia slabne, zhoršuje sa nám nálada a najdôležitejšie dielo ľudstva je traktát “O rýchlom stolovaní“.

4. Chuťovka

Pociťujeme mierny diskomfort, cítime prvé známky hladu, ale ešte nás to nenúti prerušiť to, čo robíme. Niečo malé dobré by sa už do nás zmestilo aj teraz, telo nám signalizuje, že onedlho sa dostaví výraznejší hlad.

5. Brušný zen

Rovnovážny stav organizmu, v ktorom nie sme ani hladní, ani sýti. Na jedlo vôbec nemyslíme, môžeme sa pokojne venovať čomukoľvek inému, pretože telo má dostatok živín, aby mohlo bez problémov fungovať.

6. Dolce vita

Najedli sme sa a začíname pociťovať uspokojenie z nasýtenia a dobrý pocit. Sme polosýti, necítime už žiadny diskomfort, vieme ale v blízkej budúcnosti znova vyhladneme a preto je niekedy ťažké prestať v tejto chvíli jesť.

7. Plná špajza

Cítime plnosť v žalúdku, jedlo sa v ňom postupne ukladá. Ak cítime nepohodlie, tak len mierne. Nasýtili sme sa dostatočne, ale ten malý čertík vnútri nám hovorí, že niečo malé by sa do nás predsa len ešte vošlo.

8. Tlačenka

Najedli sme sa, doslova natlačili tak, že už si rozopíname gombík na nohaviciach. Máme pocit úplnej plnosti. Zakrátko sa dostavuje pocit ťažoby, malátnosti, únavy až ospalosti, ktorý neprekoná ani dvojité espresko.

9. Balvany a kamene

Takto sa stravujú iba kačice chované na foie gras a rekordmani v jedení halušiek na čas. Máme nafúknuté brucho až pocit na zvracanie, ťažko sa hýbeme a rozmýšľame, či to stálo za to a či ešte v živote budeme niekedy jesť.


Červená zóna

Prejedať sa do tejto úrovne znamená, že sa kŕmime aj po nasýtení a vtedy zvyčajne zaháňame skôr emocionálny ako skutočný hlad. Do tejto úrovne sa paradoxne môžeme dostať nielen vtedy, keď sme sýti a jeme ďalej, ale aj vtedy, keď sme veľmi hladní. Vtedy sa telo dostáva do fázy fyziologického vyčerpania, čím sa aktivujú ochranné mechanizmy tela, ktoré nás nútia ihneď „dotankovať palivo“. Výsledkom je stav prejedenia, pretože telo nám nedovolí prestať a núti nás jesť do zásoby, lebo dlhodobé hladovanie sa mu nepáči.

žltá zóna

Táto úroveň je riziková z hľadiska vyhodnotenia signálov hladu. Hrozí tu, že ak sme už hladní a napriek tomu sa rozhodneme jedlo odložiť na neskôr, poľahky sa dostaneme do nebezpečnej červenej úrovne.

Modrá zóna

Tento typ sýtosti je najpriaznivejší. Naučiť sa ostať v tejto úrovni znamená naučiť sa jesť tak akurát a neprejedať sa.

brušný zen

Ide o stav fyziologickej rovnováhy v tele. To znamená, že máme dostatok paliva a všetky biochemické procesy v organizme majú dostatok energie na to, aby prebiehali tak ako majú, aj keď naň pôsobia rôzne vonkajšie vplyvy. V tomto stave nepotrebujeme jedlo, máme ho dosť.

fyziologický hlad

je klasický hlad brucha. Naše telo disponuje širokou škálou informačných signálov, ktoré nám oznamujú, že potrebujeme doplniť palivo. Hlad v bruchu silnie postupne, je lokalizovaný pod úrovňou pŕs a má zreteľný telesný prejav. Toto je ten skutočný fyziologický hlad, ktorý nesúvisí s emóciami, ani s vedomou aktivitou mozgu (rozmýšľaním), ani s fungovaním zmyslových orgánov. Je to signál tela, ktorý upozorní na to, že treba doplniť pohonné látky.

Emocionálny hlad

je hlad, ktorý nie je fyziologický. Pozýva nás k jedlu, keď sa cítime osamelí, unavení alebo máme obavy. Potrebujeme utešiť, mať kontakt s niečím. Tento hlad si môžeme predstaviť ako túžbu po určitých pocitoch alebo zážitkoch, ktorých máme v živote málo alebo sú nám nedostupné z rôznych príčin. Môžeme sa cítiť nedosýtení v oblasti partnerských vzťahov, nemáme naplnený náš pocit dôležitosti vlastnej existencie, necítime uznanie od blízkych alebo v práci. Jedlo je len spôsob ako tieto pocity zažiť. Tento hlad však dokážu zasýtiť len povzbudzujúce slová, objatie a pozitívne činy.

Bunkový hlad

vedia dobre rozoznávať ľudia s vysokou citlivosťou k signálom svojho tela. Tento hlad sa prejaví ako naliehavá potreba dodať telu určitý typ jedla alebo potraviny, ale nijako nesúvisí s emóciami alebo s funkciou zmyslových orgánov. Človek vtedy zachytí signály, ktoré odzrkadľujú potrebu organizmu nejakej konkrétnej látky napr. vitamínu, ktorý chýba na jeho jedálnom lístku.

← naspäť na hlavnú stránku
Tento web používa súbory cookie. Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Googlom. Používaním tohto webu vyjadrujete svoj súhlas s používaním súborov cookie. Viac informácií