V mojom vedomí sa snažím mať namiesto ťažkostí sny

PETER VARMUŽA je človek a duša, ktorá stojí za celou myšlienkou Yeme. Po rokoch práce v zahraničí pre najväčšie globálne firmy sa vrátil na Slovensko domov, aby tu realizoval svoj sen o kvalitných potravinách. Do obchodov Yeme dal nielen svoje skúsenosti a vízie, ale aj všetky svoje peniaze. Dnes je generálnym riaditeľom a majiteľom Yeme, ale ako hovorí: bez všetkých tých úžasných ľudí, ktorí sa spojili pre túto myšlienku by to nebolo možné.

Aká bola vaša motivácia opustiť dobre platené miesto v zahraničí, vrátiť sa na Slovensko a ísť do rizika nového a nevyskúšaného biznisu?

V zahraničí som bol vyše desať rokov. Bolo to úžasné dobrodružstvo! Letieť svetom všade tam kde je niečo zaujímavé, nové, exotické. V rôznych krajinách latinskej Ameriky, v New Yorku, v Mníchove, v Londýne, v Bangkoku. Úžasné miesta, úžasní talentovaní ľudia, inovatívne projekty a firmy. Krásna príroda.

Milujem jedlo, takže mi tĺklo srdce pri fantastických miestnych špecialitách, pri návštevách tisícov potravinových obchodov, odpadával som znova a znova z atmosféry ázijských trhovísk. Ale to, čo mňa najviac strhávalo a strháva je kultúrna a duchovná rozmanitosť a hĺbka. To je oblasť života, za ktorú som najviac vďačný. Tajomstvo svojej kultúry a svoju dušu si krajina stráži. Človeka k tomuto pokladu nepustí len tak na dvojtýždňovej dovolenke. Vyžiada si pokoru, úprimný záujem, určitú jemnosť vnímania a veľa času. Postupne potom vrstvu po vrstve odhaľuje svoje čaro cez zážitky z bežného života, cez striedanie ročných období v prírode, cez priateľstvá, cez štýl práce, cez kultúrne zvyky, postupne presvitajú hodnoty. Tiež cez reč. Absolútne súhlasím s príslovím “koľko rečí vieš, toľko krát si človekom“ slová, výrazy, idiómy sa síce dajú približne preložiť, ale na hlbšej úrovni majú vďaka špecifickému kultúrnemu kontextu úplne iný význam a popisujú niečo, čo v inej kultúru ľudia ani nevnímajú. Popri tomto úžasnom kultúrnom zážitku som všade samozrejme pracoval a živil seba, moju ženu a tri deti.

Celý život som pracoval s jedlom a v službách a z toho skoro celý život v Tescu. „Pracoval“ je slabé slovo. Drel som celý život ako kôň. Často sa hovorí “work smart not hard”, ale mne to skôr vychádza “work smart and hard”. A časom sa mi to doplnilo o japonský „kaizen“, teda neustále zlepšovanie a kórejsky „pali pali“ čiže bezodkladne rýchlo. Svoju prácu milujem a venujem jej svoju celú a nerušenú pozornosť. Nie z donútenia, ale z pohrúženia a radosti, keď sa rozbieha nejaká vzrušujúca inovácia alebo keď to proste treba. Téma “rovnováhy práce a života” mi je úprimne ľúto. Implikuje, že práca nie je život, ale niečo, čo si treba odtrpieť, aby človek mohol žiť život. Pritom práca je dar, možnosť sebarealizácie, umeleckého a tvorivého vyjadrenia. Je cestou k naplneniu snov pre seba svoju rodinu, pre celý svet. Keď človek sníva a tlčie mu v hrudi srdce pre život, tak je práca radosťou! V hlbšej rovine je práca ešte viac! Je cestou od seba-stredného života, v ktorom hľadám “čo môžem ešte dostať a vziať”, ale nachádzam len prázdnotu, k životu v ktorom hľadám “ako môžem pomôcť” a čo môžem dať a nachádzam svoju dušu. Práca je jedna z mála ciest k vlastnej duši. Keď človek úprimne hľadá, ako môže pomôcť a potom sa úplne vloží do tejto služby, odhalí sa mu jeho talent a nájde v sebe majstrovstvo. Toto Majstrovstvo mu potom umožní pomôcť ľudom v ich živote. Bočným efektom je samozrejme aj to, že vytvorí hodnotu, za ktorú ľudia radi zaplatia. A toto myslím úprimne. Ja som bol na konci môjho pôsobenia COO (výkonný riaditeľ) Tesco Thajsko, kde podo mnou pracovalo 60 000 ľudí, mali sme 4-miliardový ročný obrat a tvorili sme 500 miliónov zisku. K tejto zodpovednosti som mal adekvátny príjem, takže som dokázal nielen dopriať rodine dobrý život, ale som aj veľa našetril a mohol som realizovať svoj sen a vytvoriť Yeme.

Čo bolo na vytvorení a otvorení Yeme najťažšie?

Vytvorenie a otvorenie Yeme bolo tak ťažké, že to ani neviem popísať a hlavne to nemá zmysel. Všetko hodnotné sa rodí ťažko. Moja žena si vytrpela viac ako ja pri pôrode našich troch krásnych detí a nerozoberá to. Rád by som dal do pozornosti východný koncept vedomia: naše vedomie alebo pozornosť má magickú moc. Gautama budha povedal, že ak sa máme od neho naučiť jednu vec, tak je to práve uvedomenie si moci nášho vedomia. Naše vedomie energizuje, posilňuje a zväčšuje všetko, čo do neho pustíme. Preto sa v ňom snažím mať namiesto ťažkostí veľké sny. Napríklad o našej nádhernej slovenskej prírode, ktorú spolu ochránime a ona nás a naše deti z lásky a z plnej sily bude živiť a podporovať v procese premeny v úžasné bytosti!

Čo boli kľúčové faktory úspechu Yeme?

Najdôležitejším pre úspech Yeme boli a budú ľudia. Úžasní ľudia. ich sny a viera v možnosť ich naplnenia, pozornosť a energia, ktorú do nich investujú. Roľníci a chovatelia, ktorí namiesto diskutovania a sťažovania sa po kaviarňach a aktivistických kluboch každé ráno vstanú bez ohľadu na svoj zdravotný stav a na počasie, idú dát zvieratám najesť, zbierajú hrozno, dorábajú víno. Verte, či neverte, ale pani Šataníková svojim sliepočkám spieva, keď ich kŕmi. Pán Novák sa chodí na Sibír učiť, ako umožniť svojim kravám na Záhorí ich vytúžený celoročný pobyt vo voľnej prírode v prirodzených stádach. Pekári v malom chutnom Yeme chodia každé ráno na 4. do práce a s láskou vypečú chlebíky tak, aby boli pripravene keď o 7. otvoríme naše dvere pre zákazníkov. Roľníci, chovatelia, remeselníci, naši zamestnanci, naši externí spolupracovníci a samozrejme naši zákazníci sú ľudia, ktorým patrí moja vďaka za úspech Yeme a chcem ich uistiť v tom, že si to každý deň uvedomujem, vidím ich vklad a odpadávam od radosti .

Yeme je dnes už zavedená značka, má svojich stálych zákazníkov a nie je ich málo. Čo si vy osobne na Yeme ceníte najviac, bez čoho by tento obchod nebol tým, čím je?

Je pravda, že sme dnes už stále viac vnímaní ako zavedená značka, ako profesionálna firma. Týždenne máme cez 50 000 zákazníkov, ktorí nám dávajú svoju dôveru a očakávajú od nás profesionálny, zrelý výkon. Som tomu veľmi rád, vážim si ich dôveru a túto zodpovednosť beriem s plnou váhou. Robíme mnohé zásadné štrukturálne opatrenia, ktoré zvyšujú našu profesionálnu úroveň. Či už v oblasti riadenia kvality potravín, kde máme internú manažérku kvality, alebo v oblasti logistiky, kde máme vlastné distribučné centrum, alebo v oblasti centrálnej výroby, kde vieme kontrolovať štandardy v našej výrobe cukrárne, lahôdok, čerstvých štiav, dezertov. Máme v Bratislave jediní oválnú pečiatku s certifikovaným spracovaním mäsa a mäsových výrobkov, ktoré sú autorizované na vývoz do EU. Nadviazali sme priame vzťahy s mnohými rodinnými firmami v Taliansku, Nemecku, Rakúsku, Anglicku, od ktorých dovážame priamo tradičné miestne špeciality priamo z výroby za veľmi dobré ceny. Máme vlastné Zero-waste centrum kde spracovávame odpad veľmi dôsledne na lisované plasty, lisovaný papier a kde máme dokonca vlastný veľkokapacitný kompostér, kde spracujeme nepredané potraviny a kompostovateľné obaly na kompost, ktorý sa potom vracia do prírody. Podporili sme desiatky projektov a charitatívnych iniciatív formou cateringov. Spoluorganizovali sme medzinárodnú bratislavskú konferenciu o remeselných potravinách Degustorium. Sme oveľa zrelší a profesionálnejší každým rokom. Medzi otvoreniami obchodov sme si dali prestávku 24 mesiacov, aby sme sa sústredili na kvalitu a na náš širší dopad na našu spoločnosť. Nejde nám o to, aby sme boli väčší a väčší, ale aby sme boli kultúrnejší a lepší.

Ako hľadáte produkty a dodávateľov do svojho obchodu? Existujú na to nejaké konkrétne kritériá alebo je to skôr vecou pocitu či aktuálnych príležitostí?

Zákazníci nám radia, dodávatelia sa už tiež sami hlásia, ale aj my hľadáme. Hlavným kritériom je osobný vzťah. Poznáme našich dodávateľov, vyberáme pre našich zákazníkov tých, ktorí sa úprimne zaujímajú o kvalitu potravín, o slušný život zvierat, o čistotu prírody, o slušnosť voči zamestnancom. Tých, ktorí chcú zo srdca dať ľuďom to najlepšie. Áno, niekedy sa aj im aj nám stane, že sa niečo nepodarí, tomu sa nevyhneme, ale ide nám o pohnútky a o to, ako to myslia.

Keby ste si mali predstaviť úroveň potravín na Slovensku povedzme o 10 rokov, aká bude? Máme vôbec šancu dohnať v kvalite také krajiny ako Taliansko či Francúzsko?

Klaus nám sľuboval v 89., že o 10 rokov dobehneme Rakúsko a po 30 rokoch si môžeme povedať ako sa to podarilo. Ale vážne, podľa mňa to preteky nie sú. Príroda je len jedna. Naša spoločná. Rakúska, slovenská, maďarská a keď vidíme, ako nám prší na autá saharský piesok, tak aj africká a keď nachádzame v divých lososoch antikoncepciu našich žien, tak aj americká. Je to proste naša jedna príroda, o ktorú sa musíme spolu slušne starať a ktorá sa potom slušne postará o nás. Máme sa čo učiť. Jeden od druhého.

Prečo aj ostatné a najmä tie veľké reťazce nespravia to, čo ste urobili v Yeme? Je podľa vás ich koncept postavený na nízkych cenách a zľavách dlhodobo udržateľný?

To sa musíte opýtať ich. Z pohľadu prírody súčasný mainstream udržateľný nie je.

Čo je podľa vás najväčšia výzva pre obchodníkov ale aj pestovateľov, chovateľov a výrobcov potravín na Slovensku?

Najväčšou výzvou je vytrvať v úsilí. Musíme sa vzájomne podporovať a pomáhať si a verím, že to dáme.

Keby ste mali neobmedzenú moc, čo konkrétne by ste zmenili vo výrobe a predaji potravín?

Ja neobmedzenú moc nemám. A aj keď si to mnohí ľudia myslia, nemajú ju. Matka príroda u nás, Guang Yin v Číne, Nang Rap v Thajsku, Shakti v Indii. Tá má neobmedzenú moc. My ľudia, mravčekovia a kvietky sme tu len vďaka nej, vďaka tomu, že nás má rada a že nás z tej lásky živí. V prípade nás ľudí by sa dalo povedať, že vďaka tomu, že nás tu ešte trpí. Vnímam ale, že sa v mnohých ľuďoch prebúdza naša prirodzená citlivosť a ľudskosť a preto verím, že nám svitá na lepšie časy.

Tento web používa súbory cookie. Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Googlom. Používaním tohto webu vyjadrujete svoj súhlas s používaním súborov cookie. Viac informácií